Sök:

Sökresultat:

2634 Uppsatser om Högt engagemang - Sida 1 av 176

Att ge det lilla extra : En antologi om engagemang

Denna antologi om tre bidrag studerar engagemang och motivation ur olika perspektiv. De individuella delarna inriktar sig pÄ ideellt engagemang inom idrott, politiskt engagemang hos ungdomar och engagemang hos anstÀllda i kommunal sektor. Dessa fÀlt analyseras utifrÄn valda frÄgeteman sÄsom vilka aspekter som motiverar till engagemang, hur dessa inverkar pÄ individers identitetsskapande och hur engagemanget pÄverkar och pÄverkas av de individuella livsvillkoren. Vi har genom kortare fÀltobservationer och kvalitativa intervjuer samlat in material som sedan analyserats i enlighet med grundad teori-analysmetod. Det analyserade materialet koppades sedan till teorier rörande bland annat identitet, motivation och grupptillhörighet.

"Hur man hÄller sig engagerad? Ja, hur gör man det?" : GrundskolelÀrares uppfattningar om engagemang och motivation i yrket.

Det Àr viktigt med engagemang och motivation i lÀraryrket, dels för pedagogens skull, genom att hon kÀnner mening med sitt arbete, dels för elevernas resultat. Den hÀr uppsatsen Àr skriven i syftet att studera pedagogens uppfattningar om begreppen engagemang och motivation, samt vilk faktorer som pedagogerna uppfattar pÄverkar deras engagemang och motivation i arbetet. För att ta reda pÄ detta har vi anvÀnt oss av kvalitativ metod och intervjuer som datainsamlingsmetod. Bearbetningen av materialet genomfördes genom narrativ analys. Resultatet visar pÄ mÄnga olika faktorer som kan pÄverka pedagogens engagemang och motivation, till exempel att pedagogen behöver sÀtta grÀnser pÄ olika sÀtt för att bibehÄlla sitt engagemang.

?Hur man hÄller sig engagerad? Ja, hur gör man det?? : - GrundskolelÀrares uppfattningar om engagemang och motivation i yrket.

Sammanfattning Det Àr viktigt med engagemang och motivation i lÀraryrket, dels för pedagogens skull, genom att hon kÀnner mening med sitt arbete, dels för elevernas resultat. Den hÀr uppsatsen Àr skriven i syftet att studera pedagogens uppfattningar om begreppen engagemang och motivation, samt vilk faktorer som pedagogerna uppfattar pÄverkar deras engagemang och motivation i arbetet. För att ta reda pÄ detta har vi anvÀnt oss av kvalitativ metod och intervjuer som datainsamlingsmetod. Bearbetningen av materialet genomfördes genom narrativ analys. Resultatet visar pÄ mÄnga olika faktorer som kan pÄverka pedagogens engagemang och motivation, till exempel att pedagogen behöver sÀtta grÀnser pÄ olika sÀtt för att bibehÄlla sitt engagemang.

Affective organizational commitment: KÀnslomÀssigt engagemang till en av Sveriges största arbetsgivare

Dagens arbetstagare anses vara mer intresserade av att göra karriÀr Àn att vara lojal mot en enda arbetsgivare (Parment & Dyhre, 2009). Vad kan dÄ arbetsgivaren göra för att skapa ett engagemang och en lojalitet som knyter arbetstagaren till organisationen sÄ att denne stannar kvar? Denna studie handlar om kÀnslomÀssigt engagemang, sÄ kallat affective organizational commitment, och Àr en kvalitativ undersökning. Genom semistrukturerade intervjuer med Ätta förskolepedagoger/arbetsledare samt tvÄ anstÀllda inom Human Resources (HR) avdelningen pÄ Stockholms stad undersöktes kÀnslomÀssigt engagemang till organisationen. Resultatet visade att det finns ett starkt kÀnslomÀssigt engagemang hos personalen till sin enhet men inte till Stockholms stad i sin helhet.

En studie om socialarbetares syn pÄ engagemang

Som ett resultat av svensk vÀlfÀrdspolitik och lagstiftning finns socialtjÀnsten som en viktig myndighet för att hjÀlpa utsatta individer i samhÀllet. Socialarbetare spelar dÀrför en viktig roll dÄ socialtjÀnstens insatser kan vara en viktig lÀnk i mÀnniskors liv. I denna studie undersöks socialarbetares egna erfarenhet av och syn pÄ engagemang. Syftet med denna studie Àr att lyfta fram socialarbetares erfarenheter och upplevelse av det egna engagemanget, undersöka fenomenet samt berika begreppet engagemang i kontext med det sociala arbetet. För att kunna besvara syfte och frÄgestÀllningar har det genomförts fyra intervjuer med socialarbetare inom olika delar av socialtjÀnsten.

Fotboll engagemang och intresse pÄ lokal och nationell nivÄ under 1910- och 1920- talen

Denna studie uppmÀrksammar engagemang och intressen inom fotbollen under 1910- och 1920-talen. Studien jÀmför engagemang pÄ lokal nivÄ genom Varbergs Gymnastik- och Idrottsförening och Varbergs Boll- och IdrottssÀllskap med riksnivÄ och kompletterar tidigare forskning. Materialet utgörs av protokoll, tidningsnotiser, jubileumsskrifter samt tidigare forskning. Fotbollen delades i ett organisatoriskt fÀlt och i ett idrottsligt aktivt. Ledarnas engagemang pÄ sÄvÀl lokal som nationell nivÄ har utgjorts av fotbollens administration och i att förankra fotbollen i samhÀllet.

Relationen mellan empati, engagemang och utbrÀndhet hos poliser

Empati uppstÄr av flera anledningar och individen kan försöka reglera graden. Engagemang Àr ett positivt uppfyllande arbetsrelaterat tillstÄnd medan utbrÀndhet Àr en förlÀngd respons pÄ interpersonella och kroniska emotionella stressorer i arbetet. Polismannens arbetsdag kantas av interpersonella stressorer som kan leda till utbrÀndhet, dÀr engagemang och empati kan ha betydelse. Studiens syfte var att undersöka om hög empati tillsammans med högt engagemang kan relateras till utvecklande av utbrÀndhet hos poliser. Studien var kvantitativ med tillgÀnglighetsurval; 55 poliser deltog frÄn en polismyndighet i Mellansverige.

En studie om lagerarbetare och sÀljares arbetsmotivation och engagemang

Syftet med den hÀr studien var att ta reda pÄ vilka variabler som relaterar till och som kan predicera inre/yttre motivation och engagemang hos lagerarbetare och sÀljare pÄ samma företag. Ytterligare ett syfte var att ta reda pÄ om det fanns nÄgon skillnad mellan de bÄda grupperna gÀllande motivation och engagemang. En enkÀt utfördes och svarsfrekvensen var 57 %. FrÄgeformulÀret innehöll följande variabler rolltydlighet, rollkonflikt, arbetskrav, positiv ut-maning i arbetet, kontroll av beslut, kontroll av arbetstakt, skicklighet, socialt klimat, personalinriktning, inre/yttre motivation och engagemang. Resultatet visade att arbetskrav och positiv utmaning i arbetet korrelerade med inre motivation.

Engagemang i skolan : Kan förbÀttringar i arbetsmiljön gynna lÀrarnas prestationer och hÀlsa?

 LÀrare tillhör den yrkesgrupp dÀr stressrelaterad ohÀlsa ökar som mest. Syftet Àr att undersöka hur olika faktorer i arbetsmiljön kan bidra till minskad stress och ökat arbetsengagemang. UtifrÄn Job Demands-Resources (JD-R) modellen skapades frÄgestÀllningarna om hur arbetsmiljöfaktorer Àr relaterade till stress och engagemang och förhÄllandet dem emellan. GrundskolelÀrare (N=57) skattades genom frÄgeformulÀr. Hierarkisk multipel regressionsanalys och korrelationsanalys anvÀndes för att besvara frÄgestÀllningar.

Fotboll engagemang och intresse pÄ lokal och nationell nivÄ under 1910- och 1920-talen

Denna studie uppmÀrksammar engagemang och intresse inom fotbollen under 1910- och 1920-talen. Studien jÀmför engagemang pÄ lokal nivÄ genom Varbergs Gymnastik- och Idrottsförening och Varbergs Boll- och IdrottssÀllskap med riksnivÄ och kompletterar tidigare forskning. Materialet utgörs av protokoll, tidningsnotiser, jubileumsskrifter samt tidigare forskning. Fotbollen delades i ett organisatoriskt fÀlt och i ett idrottsligt aktivt. Ledarnas engagemang pÄ sÄvÀl lokal som nationell nivÄ har utgjorts av fotbollens administration och i att förankra fotbollen i samhÀllet.

Engagemang i studentföreningar : förbÀttrade framtida anstÀllningsmöjligheter?

Syfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att utreda om det kontaktnÀtverk som knyts genom frivilligt engagemang under studietiden vid Uppsala universitet förbÀttrar anstÀllningsmöjligheterna efter studierna, jÀmfört med kontaktnÀtverk som skapas utan frivilligt engagemang.Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvantitativ ansats dÀr vi över telefon, i samsprÄk med respondenterna, har fyllt i en elektronisk enkÀt och sedan utfört en jÀmförande analys mellan tvÄ urvalsgrupper. Urvalsgrupperna har bestÄtt av personer som varit tidigare förtroendevalda vid nÄgon studentförening i Uppsala samt personer som inte varit frivilligt engagerade men som har examinerats frÄn Uppsala universitet.Slutsatser: UtifrÄn vÄra avgrÀnsningar indikerar resultatet frÄn vÄrt urval att ett frivilligt engagemang förbÀttrar framtida anstÀllningsmöjligheter via kontakter. VÄrt resultat indikerar pÄ att personer som varit frivilligt engagerade i högre utstrÀckning bÄde erhÄller information om arbetstillfÀllen och hjÀlp till första arbetet efter examen av kontakter. Majoriteten av dessa kontakter har de frivilligt engagerade trÀffat just genom sitt engagemang.  .

Tv-twittande : En studie om konsumenters engagemang via sociala medier

Denna studie syftar till att ge en bild av varför konsumenter vÀljer att engagera sig i interaktionen genom företags kanaler pÄ sociala medier. Det empiriska underlaget insamlades genom en kvantitativ studie i form av en enkÀtundersökning samt en kompletterande textanalys av inlÀgg skrivna pÄ Twitter. Studien undersökte fyra bakomliggande processer till engagemang. Dessa engagemangsprocesser Àr socialisering, samvÀrdeskapande, lÀrande och word-of-mouth. Undersökningarna visar att socialisering och word-of-mouth Àr de största bakomliggande processerna till konsumenters engagemang i jÀmförelse med lÀrande och samvÀrdeskapande.

MED ARBETET SOM LIVSPARTNER: En studie i engagemang till arbetet med hjÀlp av the Investment Model

I ett samhÀlle dÀr relationer, Àven sÄdana av icke romantisk karaktÀr, har en central roll imÀnniskors liv Àr det viktigt att försöka förstÄ vad som ligger till grund för individers engagemangi relationer. The Investment Model sÀger att engagemang i relationer ökar dÄ individerupplever ökade belöningar, minskade kostnader, fÀrre attraktiva alternativ samt att deinvesterat mycket i relationen. I föreliggande tvÀrsnittsstudie undersöktes 61 grundskolelÀrarei Göteborgs Stad, med hjÀlp av the Investment Model, angÄende upplevt engagemang tillsitt arbete via ett frÄgeformulÀr. Studien visade att grundskolelÀrare med lÀngre anstÀllningstidupplever att de investerat mer i sitt arbete Àn vad de med kortare anstÀllningstid angav..

Fria tyglar? - En fallstudie om kopplingen mellan empowerment och arbetsengagemang pÄ Scandic

Idag anvÀnds empowerment av olika serviceföretag för att förbÀttra gÀstens upplevda servicekvalitet och för att skapa ökat engagemang och sjÀlvförtroende hos de anstÀllda. Det sÀgs finnas ett gap i den upplevda servicekvaliteten mellan olika aktörer i ett servicemöte, det vill sÀga mellan gÀsten, frontpersonalen och företagets ledning. UtifrÄn detta resonemang frÄgar vi oss om det kan finnas ett gap i hur empowerment och engagemang förstÄs i olika hierarkiska nivÄer. Genom att undersöka empowerment och dess koppling till engagemang bland frontpersonal upp till högsta cheferna pÄ Scandic har vi sett bÄde skillnader och likheter i deras syn pÄ dessa begrepp..

Det Àr roligt att fÄ bestÀmma: en studie av elevinflytandets effekter pÄ engagemanget

Denna studie behandlar elevinflytandets effekter pÄ engagemanget. Undersökningen genomfördes under ett projekt dÀr tvÄ gymnasieklasser fick delta i en inflytelserik arbetsform. Under projektet fick eleverna inflytande över planering, mÄlsÀttning, arbetssÀtt och innehÄll. Genom enkÀter, intervjuer och observationer undersöktes hur elevernas engagemang pÄverkades. Observationerna undersökte elevernas beteende under projektet.

1 NĂ€sta sida ->